7 apr. 2008

Din bucataria mea


De cand stau din nou cu mama sunt o rasfatata, clipele mele in bucatarie sunt doar pentru relaxare, nu mai e cazul sa imi gatesc.. de foame. Candva, gateam in fiecare zi. Nu ma plang, dintotdeauna mi-a placut. Nepretuite clipele de sambata dimineata, cand stateam eu cu mine si cu mine in bucatarie! :o)

Anyway, prietenele imi spun sa scriu si despre bucatarie. Mie nu mi se pare mare lucru, dar daca tot e unul din hobby-urile mele usor apuse... hai sa incerc cu ceva ‘tips and tricks’ foarte la indemana. Chiar sunt foarte la indemana!

In orice fel de prajitura fac, pun si sare. Crema de la tort, crema de zahar ars, absolut orice va inchipuiti acum teribil de dulce... capata un gust excelent daca in contrapondere vine si un varf de cutit de sare. Si nu doar desertul. Cafeaua de exemplu – este i-d-e-a-l-a cu 2, 3 fire de sare la o cescuta normala. Just try it!

Ardeiul gras este ultima leguma pe care o pun in ciorba, imediat dupa ingredientele de final – bors, fidea... Asta pentru ca ardeiul fierbe foarte repede si, din pacate, isi pierde aroma proaspata dupa mai mult de 5-7 minute de clocot. De aceea, am grija sa il tai marunt si il pun cu 2, 3 minute inainte sa inchid focul. Incercati – eu zic ca merita, schimba total gustul mancarurilor.

Borsul nu se pune niciodata in ciorba rece. Se incalzeste pana la clocot inainte si pe urma se toarna peste legume/ingredientele din ciorba.

Leusteanul in orice fel ciorba sau supa cu carne este... ca cireasa pe tort. Asa cred eu...

Cel mai frumos ornament culinar pe care am reusit sa il fac vreodata a constat dintr-o bucata de praz, de cam 10 cm, pe care am taiat-o pe lungime, in fashii foarte subtiri, avand grija sa pastrez un capat intreg. A rezultat o floare superba, pentru ca fashiile de praz exterioare s-au incovoiat, iar cele interioare au ramas drepte. Va recomand, este de exceptie efectul unui astfel de ornament pe un platou de aperitive.

Ma amuza teribil maslinele ‘gigant’, puse intregi peste maioneza de pe salata de boeuf, in bolul cu icre, etc. For God’s sake... Dureaza 3 minute sa tai felii de maslina in lungime si apoi inca de cateva ori, fiecare felie, pentru a obtine niste petale foarte fine, negre, o pata de culoare extrem de eleganta peste galbuiul maionezei. E un apel disperat... renuntati la maslina intreaga ca element decorativ. Mai exista si optiunea cu... taierea maslinei in rondele, dar asta ia mai mult timp si pot sa inteleg ca nu toata lumea are rabdare... :o)

Orice carne gatita – la gratar, prajita, la cuptor, capata un gust delicios daca este in prealabil impanata cu cativa catei de usturoi. Eu ii tai pe lungime, formez 3, 4 felii dintr-un singur catel, apoi cu varful unui cutit ascutit ascund usturoiul adanc, in bucata de carne. In 5 minute e totul gata. Totul devine IDEAL, dar si hipocaloric, daca alaturi de usturoi adaugati si bucatele mici de slaninuta afumata. Asta o fac mult mai rar. Usturoiul ramane... marele rege.

Niciodata nu prajesc ceapa in ulei, nu fac mancaruri cu rantas. Am testat gustul mancarurilor cu ceapa prajita dar si cu ceapa mai degraba fiarta in apa cu ulei... diferenta este insesizabila, dar continutul toxic evident diminuat.

Mancarea iese de zece ori mai buna daca este fiarta la foc domol! Asta nici eu nu o mai practic, ce-i drept, daca timpul liber e cam ioc si stomacelul isi cere drepturile :o)

Orice fel de carne se pune in apa rece (sau la congelator) inainte de a fi gatita, ideal sa stea 20 minute/jumatate de ora. Ulterior, dupa primul clocot, prima apa se arunca! Mi-a explicat mama mie cand eram mica - la orice sacrificare, muschii animalului se contracta in mod involuntar si asta genereaza acumulare de substante care schimba gustul mancarii. Si nu am uitat.

Ca sa nu ne usture ochii cand taiem ceapa, e bine sa o curatam si sa o punem pret de cateva minute intr-un castronel cu otet. Din experienta mea, asta functioneaza. Am incercat toate sfaturile – am taiat ceapa cu apa rece curgand, langa para focului... nimic. Doar otetul a mai domolit taria.

Antidotul perfect pentru mirosul de usturoi crud sunt de fapt... doua :o)). Fie cateva felii de lamaie consumate cu tot cu coaja, fie cateva fire de patrunjel. Oricare solutie... ne scapa de mirosul de usturoi.

Mujdeiul de usturoi este mai putin agresiv cu stomacelul nostru daca la preparare adaugam o lingurita de otet. E si mai gustos de altfel...

Cartofii copti ies mai gustosi daca in prealabil ii udam si ii invelim in folie de aluminiu. My best recipee pentru cartofi copti: in timp ce se coc, pregatesc un sos de iaurt, usturoi si castraveti, marar, sare, piper... Unii folosesc smantana. Eu evit smantana.

In salata de rosii pun intotdeauna si putin usturoi. Si busuioc.

Ouale fierte perfect se fac asa: apa – in care dinainte am pus multa sare - se lasa sa dea in clocot bine. Dupa ce a dat in clocot de cateva ori se pun ouale si se lasa fix 3 minute. Incercati testul, cu ceasul in mana. Mie nu imi plac ouale fierte. Mananc... din an in Paste... Nu stiu de ce va scriu asta... Ba stiu: din altruism! :o)) Asadar sa continuam: oala in care au fost fierte se pune sub jetul de apa rece si se lasa 1 minut. Pentru decojirea perfecta a oualelor se sparge unul din capete si se lasa in apa rece cateva minute. Oul NU se decojeste cat este cald!

Gata! Pofta buna! :o)

0 Comenteaza:

Trimiteți un comentariu

Blog Widget by LinkWithin

Pur si simplu...

A person is never so empty as when he is full of himself.

Persoane interesate

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Templates